keskiviikko 30. elokuuta 2017

Miksi treenaaminen tuotti aiemmin tulosta ja nyt ei?

Miksiköhän tämä treenaaminen on nykyään niin kauhean hankalaa? Kun miettii aikaa taaksepäin ja koko mun treenihistoriaa niin alkuunhan mulla oli lajina vaan toko. Nykyään yritän vääntää noita pk lajeja mut onkohan tosiaan niin ettei minusta vaan ole kouluttamaan koiraa pk puolelle. Mulla ei ole ollut mitään niin isoja ongelmia kuin nyt silloin kun tein vaan tokoa. Pääsääntöisesti palkkasinkin koiraa varsinkin alkuun vaan ruualla. Oonko mä mennyt metsään siinä lelupalkassa vai siinä että olen valinnut itselleni liian vaikean lajin mitä kouluttaa?

 Vai onko kyseessä vaan se että minulle on sattunut ensin helppo koira koulututtavaksi ja sitten tullut vaikea. Onko vaikeita koiria oikeastaan olemassakaan vai onko vika vaan lajissa ja ohjaajassa? Vai ottaako itse vaan liikaa painetta niistä treeneistä? Jos antas vaan koiran olla sellainen kun se on ja mukautus itse siihen eikä yrittäs laittaa koiraa mihinkään muottiin. Onko sen parempi olla esim hermostunut kuin että yrittäisi saada sen olemaan hiljaa jos se on sille luontaista?

Haittaako jos koira on matalassa tilassa jos se teknisesti osaa? Kun koiran viettitaso nousee niin ohjaajan rooli kasvaa ja pitäisi olla auktoriteetti jolla hallita koiraa mutta entäs jos ei osaa rakentaa sitä auktoriteettiä?

On tämä koiraharrastus kyllä yhtä pohtimista ja ylä- ja alamäkeä.. Välillä tuntuu että olisi vaan helpompi heittää hanskat tiskiin ja harrastaa jotain ihan muuta.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti